19 komentarzy
Zmiana regulaminów i procedur reklamacji, a także obowiązkowa weryfikacja Klientów w sklepach online! To tylko niektóre z wyzwań, które czekają przedsiębiorców w 2021 r. Nowy rok przyniósł małą rewolucję w sprzedaży internetowej. Sprawdź, czy Twoja firma działa zgodnie z prawem!
5 min. czytania | stan prawny na 27.12.2020 r.
Autor: Ilona Przetacznik, radca prawny, legalnybiznesonline.pl
Jedna z najważniejszych zmian dla sklepów online to nowa kategoria klienta – Klient Przedsiębiorca na Prawach Konsumenta. W skrócie KPPK. Pojawienie się KPPK stanowi punkt wyjścia do kolejnych zmian w sprzedaży internetowej w 2021 r. Dlaczego?
Nowy klient będzie niejako połączeniem konsumenta i przedsiębiorcy, a to oznacza, że przedsiębiorca będzie mógł dokonywać zakupów „na firmę”, ale zachowując prawa konsumenta. Będzie na przykład mógł zakupiony towar zwrócić tak samo jak „zwykły” konsument.
Warunek?
Dokonywany zakup nie może wiązać się z jego działalnością zawodową. Brzmi może trochę zawile, ale poniższy przykład myślę, że dobrze to tłumaczy.
Przykład – sprzedaż internetowa na rzecz przedsiębiorcyMechanik samochodowy dokonuje zakupu filiżanek do biura „na firmę”. Kupuje więc jako przedsiębiorca, ale sam zakup nie jest związany z prowadzoną przez niego działalnością zawodową. Inaczej będzie z zakupem specjalistycznych narzędzi do naprawy aut. Tym samym w przypadku filiżanek odpowiada przed sprzedawcą jak KPPK, nie zaś jak „zwykły” przedsiębiorca. Tym samym będzie mógł filiżanki zwrócić lub złożyć reklamację. |
Pojawienie się KPPK wiąże się z nowymi przepisami, które zostały dodane w Ustawie o prawach konsumenta oraz Kodeksie cywilnym. Są to:
Wspólne brzmienie przepisów dotyczących zmian w sprzedaży internetowej jest następujące:
Przepisy dotyczące konsumenta stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Oznacza to, że zmiany w sprzedaży internetowej dotkną w szczególności prawa do reklamacji czy zwrotu towaru zakupionego na odległość. Do tej pory był to przywilej konsumentów, teraz do grona tego dołączy KPPK.
W zakresie tych zmian pojawia się wiele pytań (i ciągle będą się pojawiać). Na najważniejsze i najczęstsze odpowiedziałam w tym artykule:
Zmiany w sprzedaży internetowej 2021 – najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi Q&A.
Po pierwsze, ze zmianą przepisów związanych ze sprzedażą internetową wiąże się konieczność zmiany regulaminu sprzedaży sklepu internetowego.
To pierwszy oraz najważniejszy krok, aby działać od nowego roku zgodnie z literą prawa i w pełni legalnie. Nie jest to tylko zmiana kosmetyczna, ale obejmująca niemal cały dokument, począwszy od definicji, a skończywszy na postanowieniach końcowych. W przeciwnym razie, regulamin może zawierać niedozwolone postanowienia umowne, czyli zakazane klauzule. To naraża sprzedawcę na konsekwencje prawne oraz finansowe.
Czy wiesz, że …Obecnie w Rejestrze klauzul niedozwolonych prowadzonym przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów znajduje się niemal 7 500 postanowień zakazanych, które stosują sprzedawcy internetowi! Z pewnością po 1 stycznia ta liczba się znacznie zwiększy, tym bardziej, że wielu sprzedawców ciągle nie wie o regulacjach, które już obowiązują! |
Po drugie, sprzedawca w związku z pojawieniem się nowej kategorii klienta będzie musiał wypracować sposób jego weryfikacji.
Po co ta zmiana? Aby mieć pewność, że towar zwraca faktycznie przedsiębiorca na prawach konsumenta, a nie zaś „zwykły” przedsiębiorca! Dlatego też potrzebna jest specjalna procedura. Pozwoli ona oddzielić uprawnionych przedsiębiorców, od tych którym takie uprawnienia nie przysługują lub zostały wykluczone przez sprzedawcę.
Po trzecie, sprzedawca będzie musiał dostosować swoje procedury obsługi reklamacji czy zwrotów do zmian w sprzedaży internetowej.
Do tej pory sprawa była dość prosta, bo zwroty czy reklamacje dotyczyły w większości tylko konsumentów. Od nowego roku będzie jednak inaczej. Zakup „na firmę”, nie będzie jednoznaczny z tym, że dokonał go „zwykły” przedsiębiorca.
Po czwarte, sprzedawca będzie musiał poinformować swoich klientów o zmianach w regulaminie podyktowanych zmianami w prawie.
Jest to obowiązek każdego sprzedawcy związany z każdą zmianą regulaminu sprzedaży. Klient musi bowiem znać aktualny regulamin i mieć świadomość, że uległ on zmianie. Musi także mieć możliwość na wypowiedzenie umowy w przypadku, kiedy posiada u sprzedawcy konto klienta na np. platformie szkoleniowej.
Więcej o zmianach mówiłam w podcaście #Legalny Biznes Online – Podcast dla Przedsiębiorców w Internecie Zmiany w prawie e-commerce 2021 >>>
Więcej o wdrożeniu zmian i tym, co powinien dokonać sprzedawca przeczytasz w tym artykule:
Jak wdrożyć zmiany w prawie konsumenckim 2021 roku. Gotowe rozwiązania >>>
Podsumowując, zmiany w sprzedaży internetowej wchodzące w życie od stycznia 2021 roku zrewolucjonizują sklepy internetowe. Oprócz pojawienia się nowej kategorii klienta pojawią się także nowe obowiązki po stronie sprzedawcy.
To już ostatni dzwonek, żeby dostosować swój proces sprzedaży do tych nowości!
Zapraszam Cię także na cykl szkoleń #Po Stronie Sprzedawcy o zmianach w prawie 2021. Zapisać możesz się tutaj >>> bit.ly/cyklszkolen
Wszystkiego Legalnego!
Ilona Przetacznik
Radca prawny, przedsiębiorca, ekspert prawa biznesów online, e-commerce, RODO i umów. Certyfikowany Inspektor Ochrony Danych Osobowych. Ukończyła studia prawnicze i praktyki w Polsce i we Francji, aplikację radcowską w Krakowie, lean management oraz project management, co pozwala jej tworzyć nieoczywiste rozwiązania prawne.
Autorka kursów online, wyzwań, e-booków i innych produktów elektronicznych, np. kursu online RODO MUST HAVE dla małych firm #kursowzory oraz kursu online #Legalna Sprzedaż Online czy Pakietów dokumentów #Legalny e-sklep, #Legalny Konkurs, #Legalna Sprzedaż Rękodzieła czy dokumentów dla Wirtualnych Asystentek. Prowadzi blog ekspercki legalnybiznesonline.pl. Pomaga małym i średnim przedsiębiorcom poprzez szkolenia, wdrożenia RODO, sporządzanie umów. Od kilku lat, bez zbędnego „ą – ę”, prowadzi prawnicze szkolenia na żywo #LegalnaKawa na swoim fanpage #Legalny Biznes Online oraz przeprowadza bezpłatne autorskie audyty prawne stron www w grupie na Facebooku #Legalny Biznes Online. Działa pro bono w Fundacji Prawo dla Mam. Tworzy swój podcast #Legalny Biznes Online i kanał na YouTube!
BLOG i SKLEP: https://legalnybiznesonline.pl/
FB: https://www.facebook.com/LegalnyBiznesOnlineIP/
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCZu2_QPORth-wli6v9E79Cw?view_as=subscriber
Podcast: Legalny Biznes Online : https://www.spreaker.com/show/legalny-biznes-online_1
Instagram: https://www.instagram.com/legalnybiznesonline_pl/
Chcesz się dowiedzieć więcej o bieżących problemach prawnych przedsiębiorców? Sprawdź moje artykuły.